تحلیل نگرش و میزان رضایت غرفه‌داران و ناشران نمایشگاه کتاب دفاع‌مقدس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران: ایران.

2 دانش آموخته مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبایی.

چکیده

یکی از مهمترین راه‌های حفظ و زنده نگهداشتن یاد شهدا تولید آثار در قالب کتاب و شیوه عرضه آن در جامعه است. نمایشگاه کتاب دفاع­مقدس رویدادی است که سالانه در کشور با هدف تسهیل در عرضه این محصولات برگزار می­گردد و نقش مؤثری در افزایش میزان فروش محصولات در بازه­های زمانی مشخص دارد که جامعه هدف این رویداد بزرگ علاوه بر مخاطبان، ناشران و عرضه­کنندگان کتاب دفاع‌مقدس هستند. این پژوهش با هدف شناسایی نوع نگرش و میزان رضایت عرضه­کنندگان و ناشران کتاب دفاع­مقدس از نمایشگاه کتاب دفاع­مقدس صورت پذیرفت. بررسیها نشان داد اغلب ناشران از وضعیت کلی نمایشگاه به میزان متوسط رضایت دارند. از دید غرفه­داران و ناشران هفتمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس از میان مشکلات تولید کتابهای عرصه دفاع­مقدس به ترتیب موارد عدم‌حمایت از ناشران خصوصی با حدود 19 درصد، قیمت زیاد کتابها با حدود 13 درصد، توزیع نامناسب محصولات با حدود 11 درصد، عدم انتخاب سوژه‌های جذاب با حدود 9 درصد، توان ضعیف نویسندگان و تولیدکنندگان آثار با حدود 9 درصد، نداشتن دسترسی به اسناد و مدارک برای تولید آثار با حدود 9 درصد، کمبود تنوع قالب و محتوا با حدود 8 درصد، طراحی و صفحه‌بندی نامناسب با حدود 7 درصد، رویکرد شعاری و غیرواقعی در پرداخت به سوژه‌ها با حدود 6 درصد، حق تألیف زیاد نویسندگان درجه‌یک با حدود 5 درصد دارای بیشترین اهمیت بوده است.

کلیدواژه‌ها


- Catalyst Philip, Armstrong Gray (1379). Marketing Principles, Translation of Parsian Ali, Tehran, New World.
- Irani, Darius (2002). Investigating the Effectiveness of Participation in Exhibitions from the Point of View of Firms and Business Institutions in the Process of Marketing Mix, Master Thesis, University of Tehran.[persian]
- Bloorian, Tehrani Mohammad (1376). Marketing and Market Management, First Edition, Publication of the Institute for Business Studies and Research. [persian]
- Hosseini et al. (2010). Evaluation and evaluation of service quality and its relationship with customer satisfaction. Business reviews. [persian]
- Rezai, Masoud (2004). Customer satisfaction model, supply chain conference. [persian]
- rostaei, Ahmad and Abdulhamid Ebrahimi, Daworon (2008). Marketing Management, Tehran, Iran. [persian]
- Salehi; Seyed Javad, Drahami, Bazin; Pourghasem, Fatemeh (1394). A Survey on the Satisfaction of Visitors to the Twenty-Second International Qur'an Exhibition, Volume 16, No. 29.
- Cutler, Philip and Armstrong (2009). Marketing principles. Translation by Bahram Foruzandeh, Atropat Publishing.
- Mohammadi, Ismail (1382). Customer Response, Respecting the Client. Tehran: Parsa Publishing House. [persian]
- Arasli, H., Mehtap-Smadi, A., Katircioglu, A.T., 2005. Customer Service Quality in the Greek Cypriot Banking Industry, Managing Service Quality 15: 41-56. [persian]
- Hill, N.(2000). Customer satisfaction measurement: how not to do, how to do it and why it
- Othman & Owen. (2001), “Adopting and Measuring Customer Service Quality (SQ) in Islamic Banks: A Case Study in Kuwait Finance House”, International Journal of Islamic Financial Services Vol. 3(1).