تأثیر دفاع مقدس بر تقویت و تحکیم پیوند اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه آزاد

چکیده

جنگ همواره به‌عنوان موضوعی اجتناب­ناپذیر در زندگی بشر مطرح بوده و به­طور ناخودآگاه بر عوامل و مؤلفه­هایی در زندگی اجتماعی تأثیر گذاشته است. جنگ با تمام ویژگیهای مخربی که دارد سبب پیدایش و تقویت مفاهیمی می­شود که در سرنوشت آن تأثیر می­گذارد. یکی از مؤلفه­هایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت موضوع پیوند اجتماعی بود که با شروع جنگ تحمیلی بسرعت در بطن جامعه ایرانی شکل گرفته و ملاک­های نوینی را در معادله جنگ تحمیلی بازتعریف کرد. در خلال پژوهش سؤال اصلی که ذهن را به خود مشغول ساخت این بود که جنگ هشت ساله بین ایران و عراق چه تأثیری بر میزان تحکیم و تقویت پیوند اجتماعی گذاشت؟ که با مداقه و بررسی، این موضوع که جنگ هشت‌ساله ایران و عراق با تعمیق حس هویت ملی و وفاق اجتماعی بر تحکیم و تقویت پیوند اجتماعی افزوده است. به عنوان فرضیه این تحقیق بررسی شد. نگاه از زاویه­ای جامعه­شناسانه به مقوله جنگ تحمیلی هدف این پژوهش بود که با بهره­گیری از روش توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت و معیارهایی که سبب شکل­گیری و تعمیق و تحکیم حس میهن­دوستی و همبستگی که از جنگ تحمیلی پدید آمده بود مورد اثبات قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


امام‌خمینی، روح‌الله (1372). صحیفه‌نور، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
آقابخشی، علی (1374). فرهنگ علوم سیاسی. تهران: مرکز اطلاعات مدارک علمی ایران.
آگبرن و نیم کف (1380). زمینه جامعه­شناسی. ترجمه آریان­پور. تهران: انتشارات دانشگاه.
بشیریه، حسین (1372). انقلاب و بسیج­ سیاسی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 
­بشارتی، محمدرضا؛ غیاثی­راد، داوود؛ ناظمی­اردکانی، مهدی (1396). مهندسی فرهنگی ارزشهای دفاع‌مقدس. فصلنامه جامع دفاع­مقدس. س دوم. ش 2.
پیری، هادی مراد؛ حشمتی­جدید، مهدی (1396). بررسی و تحلیل ظرفیتها و دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی در دوران دفاع ­مقدس. فصلنامه جامع دفاع­ مقدس. س دوم. ش 1.
حسینی، حسین (1375). فرهنگ شیعی و کاریزما در انقلاب اسلامی ایران. مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی. ش 137 و 138.
دورکیم، امیل (1383). صور بنیانی حیات دینی. ترجمه باقر پرهام. تهران: نشر مرکز.
رزازی­فر، افسر (1379). الگوی جامعه شناختی هویت ملی در ایران. فصلنامه مطالعات ملی. ش 5.
سریع­القلم، محمود (1389). فرهنگ سیاسی ایران. تهران: انتشارات فرزان.
شعبانی، رضا (1369). مبانی تاریخ اجتماعی ایران. تهران: نشر قومس.
عزیزی، محمد (1391). تحلیل مشارکت اقشار مختلف در دفاع­ مقدس، پژوهشنامه دفاع­ مقدس. س اول. ش 2.
غفاری­هشجین، زاهد؛ عارفی­گوران، اسماعیل (1396). تحلیل رهبری حضرت امام­خمینی (ره) در دفاع‌ مقدس با تأکید بر جامعه­شناسی احساسات. فصلنامه جامع دفاع ­مقدس. س دوم. ش 2.
مرندی، مهدی؛ سلیمانی، داوود (1386). دفاع­ مقدس در اندیشه امام­خمینی (ره). مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام­خمینی (ره). تهران: نشر عروج.
نخجوان، احمد (1317). جنگ. تهران: چاپخانه فردین و برادر.